Zo leer je me een beetje kennen

 

 

 

 

 

Als kind was ik al erg geïnteresseerd in handwerk en deed dit – naast jeugdbeweging en intensief sporten – vrij veel. Ook als jong volwassene was ik steeds aan het breien en waagde ik me graag aan moeilijke patronen. Met de geboorte van de kinderen keek ik er naar uit om zelf kinderkleding te maken en volgde 4 jaar cursus. Met die kennis maakte ik jarenlang alle kleding voor mijn 3 oogappels (broeken, truien, vesten, jassen, kleedjes,…). Ook probeerde ik voor mezelf wat te naaien, wat met vallen en opstaan wel lukte.

 

Ongeveer 20 jaar geleden kwam ik in een groepje terecht waar poppen voor een goed doel werden gemaakt. Mijn interesse in naaien en mijn enthousiasme om nieuwe oorden te verkennen en uitdagingen aan te gaan, maakten dat ik al snel de technieken onder de knie had. Aangezien het niet zo vanzelfsprekend was om aan materiaal te komen, begon ik een eigen winkeltje en stortte ik me in het avontuur van het zelf les geven.

 

De veranda achter ons huis werd omgetoverd en de wekelijkse cursussen liepen goed. De ruimte bleek al snel te klein en in 2013 besloten we om uit te breiden. De vergroting van de ruimte maakte dat ik ook mijn kennis in andere technieken voortaan kon doorgeven: naaien, breien, vilten, spinnen,…

 

Ik heb daarnaast 10 jaar als leerkracht handwerk in de steinerschool van Wijgmaal (Leuven) gewerkt. Daar leerde ik de kinderen van de eerste klas breien en die van de tweede klas haken. In de derde klas breiden we een muts. In de vierde klas maakten we een tas in kruisjessteek. De vijfdeklassers namen de breipriemen terug op en breiden met vier priemen een handschoen of want. In het zesde werd een heel jaar aan een pop gewerkt: we beginnen met een hoopje wol en tricot en ieder eindigt met een mooie pop.

 

In juni 2018 ben ik er om gezondheidsredenen mee gestopt. Daardoor kon ik me voltijds toeleggen op mijn winkel/atelier, waar ik nu workshops geef, materiaal voor waldorfpoppen en seizoensfiguren verkoop en verstelwerk doe van kleding en textiel.